با افزایش آپارتمان نشینی و ساکن شدن هر چه بیشتر مردم در آپارتمانها، بیمه کردن ساختمان امری ضروری به نظر میرسد. یکی از مهمترین بیمهها، بیمه آتش سوزی ساختمان است.
هر ساختمان از قسمتهای اختصاصی که ملک شخص خاصی هستند و قسمتهای مشترک ساختمان که متعلق به کلیه مالکین است و همه ساکنین به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، از آنها استفاده میکنند، تشکیل شده است. هزینههای مربوط به قسمتهای مشترک هر ساختمان، بین ساکنان ساختمان تقسیم خواهد شد. یکی از مهمترین هزینههای مشترک، هزینه بیمه آتش سوزی ساختمان است. حال این پرسش ایجاد میشود که هزینه بیمه آتش سوزی بر عهده چه کسی است؟ در مجله دلتا به این پرسش پاسخ داده شده است.
بیمه آتش سوزی ساختمان
با افزایش آپارتمان نشینی و ساکن شدن هر چه بیشتر مردم در آپارتمانها، بیمه کردن ساختمان امری ضروری به نظر میرسد؛ چرا که در آپارتمانها در صورت وقوع حادثهای برای یکی از واحدهای ساختمان، احتمال اینکه این خطر متوجه بقیه ساکنین شود بسیار بالاست. این در حالی است که قانون تملک آپارتمانها بیمه ساختمان را برای ساکنان یک تکلیف اجباری کرده است.
بیمه کردن ساختمان به عهده چه کسی است؟
این وظیفه به صراحت در قانون تملک آپارتمانها بر عهده مدیر ساختمان قرار داده شده است. طبق این قانون، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور ساختمان انتخاب میشود و به صورت کتبی یا عملی این مسئولیت را میپذیرد، موظف است کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش سوزی نزد یکی از شرکتهای بیمه، بیمه کند. بنابراین اگر مدیر به این وظیفه عمل نکند مسئول جبران خسارات وارده به مالکان یا ساکنان است؛ یعنی مالکان حق دارند علیه او نزد دادگستری شکایت و خسارتهایی که در اثر آتش سوزی به مال یا جان آنها وارد شده است را مطالبه کنند. البته اگر خسارات وارده تا بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف به آن رسیدگی میکند. اگر مدیر یک مجموعه آپارتمانی اقدام به بیمه کردن ساختمان نکرد، ساکنان میتوانند او را مجبور به انجام این مسئولیت کنند. همچنین اگر همه مالکان بخواهند که ساختمان بیمه شود، اما مدیر مخالفت کند، مالکان میتوانند برای مدیر یک جایگزین تعیین کرده و این موضوع را از مدیر جدید درخواست کنند.
اما اگر برخی از مالکان خواهان بیمه کردن ساختمان باشند و برخی دیگر از آنها نباشند، مالکی که میخواهد ساختمان بیمه شود، میتواند حسب مورد به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه و علیه مدیر دادخواست اام به ایفای وظیفه قانونی بیمه کردن ساختمان» را تقدیم دادگاه کند. در این مورد مدیر موظف است این وظیفه را انجام دهد، اگر مالکان مخالف اصرار کنند، دادگاه میتواند مالکان مخالف بیمه را مم به پرداخت هزینههای بیمه کند.
بیمه های ضروری برای هر ساختمان
تکلیفی که قانون تملک آپارتمانها ایجاد کرده است، فقط محدود به بیمه آتش سوزی ساختمان است و مدیر ساختمان بیشتر از این مسئولیت دیگری ندارد. البته در رابطه با ساختمان انواع حوادث متصور است و بنابراین انواع پوششهای بیمهای هم برای آن وجود دارد؛مثلا ممکن است ساختمانی در اثر سهل انگاری مهندس ناظر یا سازنده ریزش کند. در این موارد اگر سازنده یا مهندس ناظر برای آن ساختمان بیمه نامه مسئولیت گرفته باشد، بیمه خسارت را پرداخت میکند؛ در غیر این صورت سازنده یا مهندس ناظر مسئول جبران خسارت خواهد بود.
مطالب بیشتر مجله حقوقی دلتا
ساختمان ,بیمه ,مدیر ,سوزی ,آتش ,مالکان ,آتش سوزی ,کردن ساختمان ,بیمه آتش ,بیمه کردن ,یکی از ,افزایش آپارتمان نشینی
درباره این سایت